O zdrowiu fizycznym i psychicznym

Psychoterapia krakowska uświadomiła mi coś, co w teorii wiedziałam od dawna: stres wywołuje globalną reakcję mojego ciała. Na skutek niego pocę się, czerwienię, moje serce bije szybciej, drżą mi nogi oraz dłonie. Gdy stres jest szczególnie mocny, czuję coś na zasadzie silnego uścisku w żołądku, mam zawroty głowy i zaburzenia widzenia oraz słyszenia.

psychoterapia Kraków (szczegóły pod tym adresem: http://opoczynska-morasiewicz.pl/oferta/diagnostyka-i-terapia/), na którą uczęszczam od kilku miesięcy uzmysłowiła mi, że warto, dla własnego dobra wytworzyć sobie pewne nawyki fizyczne, które mogą być bardzo przydatne w stresujących sytuacjach. Dowiedziałam się na przykład, że powinnam napinać mięśnie wybiórczo oraz szukać obszarów rozluźnienia. Ponieważ, gdy stresujemy się, mamy tendencję do wstrzymywania oddechu oraz napinania wszystkich mięśni, nawet tych, które wcale nie muszą być napięte. Warto więc skupić się na rozluźnianiu części mięśni, o dziwo, pomaga to odpocząć w napięciu i nauczyć się je akceptować. Zrozumiałam także, iż powinnam nauczyć się zauważać swoje ciało i nie rezygnować z fizycznej aktywności. To naturalne, iż koncentrując całą swoją uwagę na niełatwej sytuacji, przygnieceni nadmiarem obowiązków, w pierwszej kolejności rezygnujemy z aktywności fizycznej.

Bardzo nierzadko zdarza się, iż towarzyszy temu objawy, które mój psychiatra z krakowa określił jako tunelowe widzenie, które jest ponoć jednym z procesów adaptacyjnych obserwowanych u zwierząt znajdujących się w obliczu realnego zagrożenia. Jak mi wyjaśnił, widzenie tunelowe pełni wówczas funkcję minimalizowania do minimum bodźców zakłócających, a tym samym pozwala na ucieczkę lub obronę przed napastnikiem.

Nauczyłam się, że jeśli chcę mieć w sobie siłę do działania, muszę zacząć ćwiczyć i ruszać się. Unikać powinnam także popadania w stan chaotycznej aktywności, z której mam trudność się później wycofać. Moje ciało jest wówczas skrajnie pobudzony, mam problemy ze snem, objadam się w sposób kompulsywny. To wszystko sprawia, iż czuję się jeszcze bardziej przygnieciona psychicznie oraz obezwładniona przez stres. Najważniejsze jednak, że zdałam sobie z tego sprawę. Zrozumiałam jak działa ten mechanizm, jestem więc w stanie efektywnie z nim walczyć.

Leave a Reply

