O zdrowiu psychicznym i fizycznym

psychoterapia Kraków (więcej szczegółów tutaj) uświadomiła mi coś, co w teorii wiedziałam od dawna: stres wywołuje globalną reakcję całego organizmu. W rezultacie niego pocę się, czerwienię, moje serce bije szybciej, drżą mi nogi i dłonie. Gdy stres jest szczególnie mocny, odczuwam coś na zasadzie mocnego uścisku w żołądku, mam zawroty głowy oraz zaburzenia widzenia oraz słyszenia.

Psychoterapia w Krakowie, na którą uczęszczam od paru miesięcy uzmysłowiła mi, iż warto, dla własnego dobra wytworzyć sobie pewne nawyki fizyczne, które mogą być bardzo przydatne w stresujących sytuacjach. Dowiedziałam się na przykład, że powinnam napinać mięśnie wybiórczo oraz szukać obszarów rozluźnienia. Ponieważ, gdy stresujemy się, mamy tendencję do wstrzymywania oddechu oraz napinania wszystkich mięśni, nawet tych, które wcale nie muszą być napięte. Warto więc skupić swoją uwagę na rozluźnianiu części mięśni, paradoksalnie, pomaga to odpocząć w napięciu oraz nauczyć się je akceptować. Zrozumiałam także, iż powinnam nauczyć się dostrzegać swoje ciało i nie rezygnować z aktywności fizycznej. To normalne, iż koncentrując całą swoją uwagę na trudnej sytuacji, przygnieceni nadmiarem obowiązków, na początku rezygnujemy z aktywności fizycznej.

W mojej sytuacji, jak i zapewne w przypadku licznych innych osób, zmagających się z podobnym problemem, nie ma konieczności walki lub ucieczki w sytuacjach, które nas stresują, stąd także stwierdzić można, iż opisywany mechanizm stał się swoistym ograniczeniem dla normalnego funkcjonowania. Nierozładowany stres pozostaje w ciele w formie napięcia, które paraliżuje i upośledza nasze codzienne funkcjonowanie.

Odpuszczamy sobie wyjście na basen, jogging bądź też ćwiczenia fitness. W praktyce to, co robimy dla swojego ciała traktujemy wówczas jako rzecz niepotrzebną. W efekcie czujemy się coraz bardziej zmaltretowani przez gromadzące się w nas napięcie.

Bardzo często zdarza się, iż towarzyszy temu zjawiska, które mój psychiatra z krakowa określił jako tunelowe widzenie, które jest ponoć jednym z procesów adaptacyjnych obserwowanych u zwierząt znajdujących się w obliczu realnego zagrożenia. Jak mi wytłumaczył, widzenie tunelowe pełni wówczas funkcję ograniczania do minimum bodźców zakłócających, a tym samym umożliwia ucieczkę lub obronę przed napastnikiem.

gabinet psychiatryczny w krakowieWięcej materiałów na temat zagadnień poruszonych w tym artykule dostępnych na stronie: http://www.depresja.org/

Leave a Reply

